Sunday, May 12, 2013

Een dagje Kyiv met Lina

Om 1 uur vandaag had ik een afspraak met Lina. Lina was de office manager in het Kurbach Centre in Kyiv, waar ik haar in 2009 heb ontmoet toen toen ik daar met Mapa was. We konden het goed met elkaar vinden en op mijn verjaardag nam zij mij mee voor een dagje sightseeing in Kyiv. Het was toen een heerlijke maar ook interessante dag. Net zoals vandaag. Wij waren in de botanische tuin en de Orangerie. Het was er tamelijk druk maar het was dan ook een schitterende dag en voor de Oekraïners de laatste dag van een twee weekse vakantie. Twee weken geleden was het orthodox Pasen en deze week was het de herdenking van de vrede van 1945 en uiteraard het herdenken van de gevallenen. Ik heb dit al meegemaakt in Odessa en had toen al het idee dat de mensen vrij waren, hetgeen vandaag door Lina werd bevestigd. Zij heeft mij weer veel mooie plekjes laten zien. We bezochten een wijk waar vandaan we een schitterend uitzicht hadden over Kyiv en waarbij je goed kon zien dat Kyiv op heuvels is gebouwd. Ook liepen wij langs het Kurbah Centre waar ik morgen een afspraak heb met Oleksander, de directeur van Mapa Kyiv. Het is bijzonder op zo'n wereldreis collega's van vroeger te ontmoeten. Helaas ben ik slechts een keer in Kyiv geweest en moest ik het jaar later wegens mijn ziekte verstek laten gaan. Naar Servië ben ik helemaal niet mee geweest omdat ik al ziek was toen ik daar de eerste keer zou les geven. Maar ik merk dat uit het oog niet altijd uit het hart hoeft te zijn want Lina reageerde evenals Oleksander met veel enthousiasme op het voorstel elkaar te ontmoeten.

Iedere keer wanneer ik uit een stad vertrek geeft het soms het gevoel van het einde van de vakantie. Maar de dag erna betekent meteen een periode met weer nieuwe ervaringen. En vandaag was de dag to renew old memories. Dat zal het morgen ook zijn. Leuk toch!










No comments:

Post a Comment