Monday, May 6, 2013

Istanbul III


Terug van een heerlijk dagje uit. Begonnen met een boottocht over de Bosporus. Heen richting Zwarte Zee langs het Europese gedeelte, terug langs het Aziatische gedeelte. 


Men schat het inwonertal vertelde men mij op zo'n 15 miljoen mensen, maar men weet het niet zeker. Er worden ook nooit volkstellingen gehouden en ik vermoed dat het bevolkingsregister wat minder nauwkeurig is dan bij ons. Als je er echter langs vaart dan dringt het besef tot je door dat dit geen stad meer is, doch veeleer een land. Er kwam echt geen einde aan. Wij zijn ook niet tot het einde geweest want toen wij omkeerden was er nog geen eind aan de bebouwing te bekennen. En dat aan twee zijden van de Bosporus. Na deze tocht stapten wij over op een soort van pieremegoggel en voeren door de Golden Horn. Dit is een baai die zich in het Europese gedeelte indringt aan het eind waarvan het Eyup Sultan Cemetry zich bevindt. We moesten het wrakke bootje verlaten en ons werd verteld dat we de berg op zouden gaan. Er waren twee mogelijkheden: met de kabelbaan (cabines voor max 8 personen) of lopen. Toen er mensen waren die de voorkeur aan lopen gaven bleek er geen keus te zijn. We moesten met z'n allen in de kabellift. De gids wilde de groep niet in tweeën splitsen. Weer een niet weersproken voorbeeld van democratie. Voor mij dus een groot probleem. Als ik mij terug zou trekken zou dit waarschijnlijk ook niet worden toegestaan en ik ben niet de persoon die in een groep problemen wil veroorzaken. Dat is ook de reden dat ik niet van groepen houd, maar voor zo'n dagje uit leg ik andere maatstaven aan. Je schrijft je in voor een boottocht en je krijgt er een kabellift bij. Twee voor de prijs van een. Ik hield mijzelf voor dat ik in 2005 voor de eerste en tot vandaag voor de laatste keer in zo'n ding heb gezeten en dat ik het toen heb overleefd. Inmiddels ben ik dankzij Joelle vele pretparken en enge dingen verder dus zei ik: wees niet kinderachtig en stap in. Gelukkig ging hij recht boven een kerkhof dus ingeval het kreng zou neerstorten lag je graf bij wijze van spreken al klaar. Erg efficiënt moet ik beamen. Men hield er waarschijnlijk rekening mee dat ik al een graf heb waar ik zeer tevreden mee ben, dus kwamen wij heelhuids boven en ook weer beneden. Ik durf nu dus echt alles!!!!! Het uitzicht boven was overigens magnifiek. 


Boven de Eyup Sultan Moskee, bij de graven. Op de achtergrond de Ataturk brug.
































No comments:

Post a Comment