Wednesday, May 8, 2013

Istanbul VI



Vandaag de laatste dag In Istanbul. Ik heb deze gebruikt om naar de Sultan Ahmetmoskee, oftewel de blauwe moskee te gaan. Het was erg druk en ik heb zeker een kwartier moet wachten voordat ik op blote voeten naar binnen kon. Maar het was de moeite waard. Waar je buiten weinig van het blauw ziet wáaraan de moskee zijn bijnaam ontleent zie je des te meer blauw van binnen. Schitterende mozaïeken in blauw en samen met dit blauw beschilderingen in oranje rood. Ook hier heel mooie gebrandschilderde en glas in lood ramen. Ik heb nog even, net zo als bij de Suleymanmoskee een tijdje in de tuin en op het plein doorgebracht om de sfeer op mij te laten inwerken. 

Daarna ben ik nogmaals naar de mausolea van de Aya Sophia gegaan. Ik was daar zondag, de dag van mijn aankomst naartoe gegaan, maar nu drong beter tot mij door wat ik zag. In deze mausolea veel sarcofagen voor kleine kinderen. In die tijd stierven kinderen vaak op jonge leeftijd. Maar het deed pijn zoveel kleine grafjes te zien. 


Voor het museum van de Aya Sophia stond ook vandaag een rij van 200 mensen. Dit was mij echt teveel, evenals de rij bij het Topkapimuseum, dus deze twee musea heb ik nog tegoed. maar niet getreurd, het zal mij deze vakantie echt niet aan bezienswaardigheden ontbreken. 

Als eindconclusie kan ik stellen, dat Istanbul mij ontzettend goed is bevallen. Bovendien heb ik met alle indrukken en belevenissen het idee dat ik al veel langer weg ben dan anderhalve week. Ik ben ook constant bezig de opgedane indrukken te verwerken met eerdere gebeurtenissen. Ook dat is het leuke van reizen.

No comments:

Post a Comment