Wednesday, May 22, 2013

Wandeling langs meer

Ik had mij verslapen vanmorgen. Dat kwam vermoedelijk omdat ik nog tot vijf uur bezig was geweest. Hoewel ik er geen waarneembare last van heb denk ik toch dat dit met het tijdsverschil te maken heeft. Bovendien gaat men hier officieel van Moskoutijd uit en die tijd verschilt vijf uur met lokale tijd. Ergens ga je dat toch wel merken.

Maar zo te zien was het een schitterende dag. Gauw opgestaan, naar beneden gerend voor het ontbijt, terug naar boven gedraafd, douche genomen en op pad. Er stond een stralende zon en het was windstil. Het meer was op zijn mooist. Schitterend turkoois en met de besneeuwde bergen op de achtergrond en de hemelsblauwe lucht erboven was het een feest om te zien. Ik ben naar Listvyanka gelopen en genoot met volle teugen. Het zag er allemaal heel anders uit dan gisteren toen er golven op het meer stonden met schuimkoppen. Je kon toen ook niet de besneeuwde bergen zien. Jammer van de tocht maar ik heb toch het een en ander gezien en mij werd veel uitgelegd.

De meeste huizen zijn hier van hout. Daar werd van oudsher mee gebouwd. Nu de mensen ook in Rusland welvarender worden kunnen ze zich wat meer permitteren. Het Baikalmeer is een bij de Russen zeer geliefd vakantieoord. De welgestelden bouwen hier hun vakantiewoning. De halfrijken bouwen de begane grond van baksteen en de eerste verdieping van hout. De rijken bouwen hun hele huis van baksteen. De originele bewoners hebben meestal geen waterleiding in hun huis. De armen moeten hun water uit de plaatselijke put halen, de halfarmen slaan in hun eigen tuin een waterput. Ze verbouwen allemaal hun eigen groenten. Dat zijn sterke groenten als diverse koolsoorten, peen en dergelijke. De groenten hebben maar drie maanden de tijd om van zaadje volwassen te worden. Er wordt diverse soorten vis uit het meer gehaald. Voor eigen gebruik, maar ook voor handel. Men hangt de vis half open gesneden te drogen aan lange lijnen zodat hij lang meegaat. Tegenover mijn hotel staan kramen waar vrouwen de vis verkopen. De vis hangt met de bek naar boven aan touwen. Zo zie je dat elders in de wereld ook. Er worden hier bij het Baikalmeer veel mineralen gevonden. De onbewerkte zag ik in het museum, bewerkt verkocht men ze op een klein marktje in Listvyanka. Er waren mooie voorwerpen bij, maar ik heb niets gekocht, hoe mooi sommige voorwerpen ook waren. Ik moet echter nog een paar straatjes verder met de trein en hoewel ik vind dat ik alles slim heb ingepakt en ik het op een handige manier meesjouw zit er toch een einde aan de mogelijkheid van mij als pakezel.

Als brandstof gebruikt men hier hout. Je ziet dat ook in grote stapels rondom de huizen liggen. Het lijkt of men het hout zo uit zijn achtertuintje kan halen, maar er is hier terecht een kapverbod. Men wil niet dat bomen rondom het Baikalmeer worden gekapt om erosie tegen te gaan. Het hout dat men hier gebruikt voor woningbouw en energie zal dus elders uit Siberië vandaan komen.

Een enkele boot vaart over het meer. De grote toeristenboten varen nog niet. Daarvoor is het te vroeg in het seizoen. Maar vandaag had ik heel graag een boottochtje willen maken. Een idealere dag kun je je niet voorstellen.
Wat lokale beelden als indruk van de omgeving van het grootste zoetwatermeer ter wereld. Ook de beer die ik onderweg tegen kwam. Dit is berenland. Pas maar op!










No comments:

Post a Comment