Monday, April 29, 2013

29 april 2013 Boedapest - Sibiu

Het was een lange reis die bijna 11 uur duurde. Inmiddels leven we ook een uur later,dus worden mijn dagen korter. Nu haal ik dat allemaal bij het passeren van de datumgrens wel weer in, maar dan zit ik bijna 14 uur in het vliegtuig.


Zoals gezegd, Hongarije is een plat land. Bijna platter nog dan Nederland. Maar Roemenie is heuvelachtig. Wel zeer arm. Veel bouwwerken langs de spoorlijn waren in onbruik en half vergaan. Sibiu lijkt mij een geweldige stad. Ik liep vanavond een stuk naar mijn hotel, passeerde het zonder het te zien en liep daardoor nog een heel eind. Maar wat ik onderweg tegen kwam deed mij verlangen naar morgen. Dan heb ik een vrije dag en kan wat rond kijken en genieten. Een vriendelijk meisje aan wie ik de weg vroeg bracht mij overigens naar het hotel, dat prompt weer een heel eind terug was. Ik kan natuurlijk de plattegrond de schuld geven, maar ik weet niet zeker of dat wel terecht is. Het hotel is van alle gemakken voorzien. Waaronder een fitness ruimte, een binnen -en buitenzwembad en Turks bad en sauna. Het doet eind negentiende eeuws aan. Het heeft stijlvolle meubels en de hele inrichting straalt chique uit. Ooit heeft hier koning Franz Joseph II gelogeerd. Sibiu ligt in zuid Transsylvanie. als je over de geschiedenis van dit gebied leest dan is er hier veel gebeurd. Vanaf Ottoman en zijn rijk t/m de Russische invloed en de dictatoriale macht van Ceauscescu.


No comments:

Post a Comment