Thursday, May 8, 2014

New york museumbezoek en Empire State Building





Sinds mijn komst in NY drie musea bezocht. Wat is kunst overweldigend. Ik voelde mij als Alice in Wonderland, een ervaring die ik vooral in het Moma had. Het was mijn eerste bezoek aan dit wondermooie museum. Guggenheim is naast zijn kunstcollectie vooral ook beroemd vanwege zijn architectuur. Waarschijnlijk omdat ik het Guggenheim al eens eerder had bezocht frappeerde de architectuur van het Moma mij nog meer. Van iedere verdieping had men een wondermooi zicht in het atrium. 

Uiteraard sprak de geƫxposeerde kunst mij tot ontroering toe aan. De bovenste verdieping was geheel gewijd aan een tentoonstelling van Gaugain. Olieverven, tekeningen, zinkografieƫn, etsen, houtsnijwerk, keramiek, van alle kunstuitingen had men grote hoeveelheden tentoongesteld. Het houtsnijwerk dat ik nog nooit had gezien, noch beseft dat deze kunstenaar ook deze kunstvorm had beoefend vond ik van wonderbaarlijke schoonheid. Zijn op de Polynesische eilanden gemaakte kunst had iets primitiefs. Ik heb mij lopen afvragen of je dit nu primitieve kunst kon noemen of dat het primitief leek vanwege de afbeeldingen. Veel houtsnijwerk had hij gemaakt in cilindervorm. Dit was oorspronkelijk de vorm waar de plaatselijke bevolking hun kunst, gewijd aan de goden van maakten. Toen Christenen op deze eilanden kwamen vernietigden ze deze kunst en uit eerbied voor de lokale bevolking koos Gaugain eveneens voor deze vorm en wijdde ook hij zijn kunst aan de plaatselijke goden.


Langzaam de verdiepingen afdalend arriveerde ik bij de impressionisten. Veel Picasso, Cezanne, Braque, Matisse, van Gogh etc. Eveneens werk van Mondriaan, Rothko, Miro en de Amerikanen Warhol, Lichtenstein en Hopper. Zoveel moois bij elkaar. Ik realiseerde mij dat veel artiesten een enorme hoeveelheid werk hebben gefabriceerd. Was ik eerst al verwonderd in het Guggenheim en het Metropolitan wat ik in het Moma zag overtrof mijn stoutste verwachtingen. Dat terwijl ik twee maanden geleden nog had genoten in het musee d' Orsay. Helaas moest ik na een paar uur afhaken. Ik had nog kunnen genieten van de mooie tuin met verrassend beeldhouwwerk, maar hierna zat mijn hoofd vol van indrukken. Ik besefte dat je veel meer tijd nodig hebt om kunst te bekijken en dat je dat niet in een paar dagen kunt doen. Misschien moet ik twee keer per jaar naar New York om onder andere in het Moma te genieten. 


Na binnen van de schilders- en andere kunstvormen te hebben genoten nog even de tuin in waar ik meteen bij de uitgang werd verrast door een bijzonder mooi beeld van een roos. Een schitterend plaatje.



Ik besloot de middag te besteden aan een boottocht langs Manhattan. Ik wandelde naar de 42e straat/12de Avenue om mij in te schepen op een van de boten van Circle lijn die mij over de Hudson naar het vrijheidsbeeld zou brengen en daarna weer terug. Vanaf de boot zag Manhattan er even indrukwekkend uit als vanaf het Empire State Building.



No comments:

Post a Comment