Thursday, November 6, 2014

2e dag Bandung



Mijn hotel is er trots op aan een winkelstraat te liggen en bij een plek waar je je kunt ontspannen maar ook zakelijk bezig kunt zijn. De letterlijk tekst luidt:
"The hotel location is in the centre of the Cihampelas road that allows you to reach the main shopping area's and leisure as well as business purposes."
Na deze wervende tekst te hebben gelezen werd ik natuurlijk nieuwsgierig en besloot ter plekke een kijkje te nemen. Gisteren was ik de ene kant op te gaan. Meestal over de rijweg totdat ik bij een kruising kwam die ik niet over durfde te steken en aan dezelfde kant blijven was evenmin een optie omdat er letterlijk geen ruimte was om te wandelen. De brommers scheuren vlak langs je en op hun beurt worden ze weer belaagd door de automobilisten die niet schromen luid te toeteren wanneer ze de mening zijn toegedaan dat andere weggebruikers ruimte voor hen moeten maken. 


Dus nu maar eens de andere kant op. Hier was er iets meer ruimte om te lopen. Op het asfalt was langs de kant op ongeveer 30 cm afstand van de rand een doorlopende witte band geschilderd die je als voetganger echter wel moest delen met de brommers. Dat er geen ruimte is, en dat geldt voor alle plekken die ik tot nu heb gezien komt doordat als er ruimte beschikbaar is dit wordt ingenomen door stalletjes waar kooplui hun waar aanbieden. Dit varieert van voedsel tot t- shirts en schoeisel. Ook al zijn er hier en daar borden verboden te parkeren dit belet auto-eigenaars niet juist onder die borden ruimhartig te parkeren. Ik heb nog nergens de indruk gekregen dat er op verkeersgebied sprake is van enige vorm van wetshandhaving. Na een portefeuille te hebben gekocht, het papieren mapje van de ABN dat ik als geldopbergplek gebruikte was nu echt helemaal gescheurd, en het uit de muur trekken van wat zakgeld besloot ik na een half uur weer op mijn schreden terug te keren. De luchtverontreiniging helpt niet mee mij van het hoesten af te helpen. 

In het hotel tref je toch nog een band met Holland aan.


No comments:

Post a Comment