Sunday, November 2, 2014

Indonesië

Na een lange reis met een tussenstop in Dubai, gisteren aangekomen in Djakarta. Het vliegtuig had ruim een uur vertraging want we konden om de een of andere reden in Dubai niet opstijgen. Er was een file van 13 vliegtuigen voor ons die allemaal wachtten op het sein dat ze konden vertrekken. Bij aankomst in Djakarta was een taxi snel geregeld en ook nog eens voor weinig geld. Om één uur 's nachts kwam ik in mijn hotel aan. Op straat kon je niet zien dat het al zo laat was. Het was er nog steeds verschrikkelijk druk en vlakbij mijn hotel was een markt waar ook nog honderden, misschien wel duizenden mensen rond liepen. Mijn late aankomst was dus volstrekt geen probleem. Na een korte nacht, een croissant en een kop koffie pakte ik mijn bagage bij elkaar en liep de weg naar het station. Dit vereiste enige moed en vooral behendigheid want ik moest mij wegens gebrek aan ruimte om te lopen als voetganger tussen het snelverkeer mengen. Maar nietsontziend stortte ik mij, mijn koffertje achter mij aan slepend de massa in en bereikte na enige tijd het station. Ook een kaartje was zo gekocht. Omgerekend bedroeg de aanschafprijs anderhalve euro. In de trein was het rustig en was er voor mij en mijn bagage ruimschoots plaats. Tussen Djakarta en Bogor rijdt een forensentrein, die op veel plaatsen stopt. De hele afstand tussen deze twee steden was iedere vierkante centimeter tot aan de rails bebouwd met golfplaten hutjes. Vele hiervan waren half ingestort. Als je al eens een huis met een echt dak zag dan waren de dakpannen vaak ook voor de helft verdwenen. In zuid Afrika zat er nog ruimte tussen de golfplaten hutjes, hier in Indonesië is alles tegen elkaar aangebouwd en heb je nergens ruimte tussen de hutjes. Van zowel toilet als seksuele handelingen kan iedereen volgens mij mee genieten. Dat belet naar mijn mening niet de groei van de bevolking. In China was het druk, evenals in Thailand, maar van het kleine beetje dat ik op Java heb gezien denk ik dat dit eiland wat bevolking betreft de kroon spant. Ik ben benieuwd hoe het in de andere steden die ik nog ga bezoeken zal zijn. Vanwege de 143.000.000 inwoners op Java dat slechts drie keer groter is dan Nederland met zijn bijna 17.000.000 zal het overal wel waanzinnig druk zijn.

Bij aankomst in Bogor in een reeds vol geladen mini taxi gestapt die mij vervolgens in de buurt van mijn hotel bracht. De laatste paar honderd meter moest ik lopen. Na enig vraagwerk arriveerde ik toch vrij snel op de plaats van bestemming. Het hotel is in koloniaalse stijl en ik denk dat het ook uit die periode stamt.


's Middags liet ik een echte taxi komen die mij naar de botanische tuinen bracht. Deze tuinen vormen de omgeving van het paleis van de voormalige gouverneur generaal. Na de onafhankelijkheid ging Soekarno er wonen die het helemaal naar zijn smaak inrichtte en vanwege zijn liefde voor vrouwelijk schoon ook overal vrouwelijk- erotiserende kunst ophing of neer. Nadat hij als president werd afgezet en huisarrest kreeg bleef Soekarno hier wonen. Tegenwoordig dient het als onderkomen voor hoge buitenlandse gasten en woont de president elders. 




In deze tuinen bevindt zich ook de Hollandse begraafplaats. Het is een kleine begraafplaats met grote gedenkstenen/memorials. Boeiend om de grafteksten te lezen en je te realiseren dat deze mensen tweehonderd jaar geleden zijn geboren.





Er zijn diverse bomen met heel bijzondere stammen. En verder een grote vijver met schitterende lelies.
















No comments:

Post a Comment