Tuesday, November 4, 2014

3e dag Bogor

Gisteren had ik een rustdagje bij het zwembad van het hotel. De hectiek van een grote stad zoals ik die rijdend in een mini busje op weg naar de botanische tuinen kon mee beleven was mij voorlopig even genoeg. Vandaag op straat een mini busje aangehouden dat mij ongevraagd bij een shopping mall afzette. Ik vond het prima want ik had geen duidelijk omschreven plannen. Wat ik zie aan bebouwing ziet er over het algemeen zeer vervallen uit. De wegen zitten vol met kuilen en iedereen rijdt op alles wat wielen heeft door elkaar. Ook voetgangers, inclusief kleine kinderen zoeken een weg tussen het gemotoriseerde verkeer. Enige jaren geleden op Bali had ik mij al enorm verbaasd over de geweldige drukte. In het vliegtuig op weg hier naartoe vertelde een medepassagier dat het op Java nog veel drukker is dan op Bali. Na vier dagen ben ik in ieder geval ervan overtuigd dat dit zeker voor de zeer stedelijke agglomeratie tussen Jakarta en Bogor geldt. Eigenlijk is er voor al die mensen nauwelijks ruimte. Als ik dit land met Dubai vergelijk dan is het een wereld van verschil. In beide landen is de officiële godsdienst de islam. Maar daar houdt dan ook iedere overeenkomst op. In Indonesië lopen de vrouwen met vrolijk gekleurde hoofddoeken rond terwijl in Dubai de vrouwen zich in zwarte sluiers en kleding hulden. In Dubai kijk je je ogen uit naar de modernste architectuur en techniek. In Indonesië maakt alles een verkommerde en verwaarloosde indruk. De luchtvervuiling op Java is voor mensen met COPD aandoeningen en groot probleem. Ik hoop dat dit elders op dit eiland minder zal zijn.

No comments:

Post a Comment