Sunday, November 23, 2014

Bali



Ik ben alweer drie dagen in Bali. In een villa hotel zoals ze dat hier noemen. Het is niet heel nieuw maar het is gezellig en alles dat je tijdens je vakantie zou willen doen is voorhanden. Een schitterend zwembad, een gezellige bar, diverse  mooie lounges waar je heerlijk kunt relaxen en het strand is op 100 meter afstand. Vlakbij het hotel is een mooie shopping mall, niet van het formaat als in Dubai, maar wel met leuke winkeltjes en heel veel restaurants. In een van de buitenste restaurants, met uitzicht op zee ontbijt ik iedere dag. De mensen kennen mij daar inmiddels en begroeten mij dagelijks allervriendelijkst. Ik heb trouwens toch alleen maar vriendelijkheid en behulpzaamheid van de indonesiërs meegemaakt. 

De sfeer hier op Bali is totaal anders dan op Java. Naar mijn idee komt dat vermoedelijk omdat ruim 90% van de bevolking hindoestaans is. Dit is, sprekend uit ervaring toch een godsdienst die veel vriendelijker overkomt dan bijvoorbeeld de islam. Overal vind je hier offeranden voor de diverse goden. Hoe hoger het offer, voedsel, fruit, bloemen, geurstokjes is geplaatst hoe belangrijker de god die men eert. Staat het offer op de grond, wat je heel veel ziet, dan betreft het een hiërarchisch lager geplaatste god. De mensen gaan vrolijker gekleed en gedragen zich ook vrolijker. Alles ziet er hier feestelijk uit. Als je dat bijvoorbeeld met de gesluierde, in zwarte kleding gestoken vrouwen in Dubai vergelijkt dan is het contrast toch wel heel groot.

Na mijn rondreizen op Java ben ik blij hier nog 10 dagen te kunnen relaxen.




No comments:

Post a Comment