Monday, July 15, 2013

Kaapstad-----Amsterdam met KLM/Air France. In de toekomst uitsluitend Singapore AL of Emirates

Het zit erop. In 80 dagen rond de wereld geweest. Net als Fogg heb ik het gered. Ik moet nog opstijgen in Kaapstad  en neerdalen op Schiphol, maar ik ga ervan uit dat dit wel lukt.

Zoals al eerder gemeld heb ik niet zoveel bagage bij mij. Mijn koffer en mijn rugzak wegen bij elkaar ruim 15 kilo. Ik heb nergens problemen gehad dit in te checken. Behalve bij de KLM. Ik mocht maar één stuk inchecken. Dus loop ik nu te sjouwen met mijn rugzak, mijn handtas en een plastic tas. Ik houd daar niet van en vlieg nu helemaal nooit meer met de KLM. Ik wilde al niet meer maar als je de organisatie van je reis uit handen geeft en de KLM/Air France is de enige maatschappij die tussen Kaapstad en Amsterdam vliegt dan heb je geen keus. Behalve nooit meer naar zuid Afrika te gaan wanneer dat alleen maar met de KLM gaat. 

De stoeltjes zijn klein, beenruimte heb je niet en als de passagier voor jou zijn rugleuning naar beneden klapt kun je helemaal niet meer bewegen. Als ik ruim 11 uur in zo'n vliegtuig zit dan krijg ik weer paniekaanvallen nu ik een raamplaats heb.

Dat is ook een beetje het probleem wanneer je bijna drie maanden als een vorst bent behandeld. Je gaat ervan uit dat dit blijvend is. Als je dan opeens een onbelangrijk stuk vee blijkt te zijn dan hakt dat erin. Als je op zo'n lange reis maar een stuk bagage mag inchecken dan betekent dit dat de bagageruimtes boven de stoelen weer overvol raken, wat bij turbulentie toch een risico kan inhouden. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je tot enige jaren geleden gewoon twee stuks of zelfs drie mocht meenemen wanneer je maar aan de gewichtseisen voldeed en dat nu opeens niet meer kan. Ik heb hier graag een antwoord op. Maar de beste oplossing is dus nooit meer met de KLM, wat mij al jarenlang aardig is gelukt. Vervolgens wordt voor de derde keer je paspoort gecontroleerd door een volstrekt ongeïnteresseerd meisje dat hevig kauwgum kauwend je niet aankijkt maar naar iets totaal anders staart. Als ik personeelschef was dan zou ik het kauwgum kauwen absoluut verbieden. 

Er valt toch heel veel voor te zeggen in het wat luxere segment van vakantieonderkomens te verblijven want je wordt dan tenminste met alle egards die je mag verwachten behandeld. Overal word je verwelkomd bij je naam. Zelfs meisjes die je meent nog nooit eerder te hebben gezien zeggen 's morgens in de ontbijtzaal vrolijk goedemorgen lady Faber, evenals degeen bij wie je je moet melden. Dat vind ik niet alleen beleefd maar nog knap ook, dat iedereen ogenblikkelijk je naam onthoudt. Nu hoeft dat lady van mij niet maar dat zal wel iets met de zuid Afrikaanse cultuur te maken hebben. In alle andere hotels zei men gewoon Mrs. Faber.

Genoeg gemopperd. Je schiet er niets mee op en het doet afbreuk aan een verder perfecte vakantie. Het weer werkte in Kaapstad helaas niet mee. Was het de dag van aankomst gewoon warm, de dag van de safari wat koeler met veel wind, gisteren was het ronduit koud en goot het van de regen. In de hoop dat het zou opklaren stapte ik toch op een hop on hop off bus om Kaapstad te verkennen en met de kabellift naar boven op de tafelberg te gaan. De kabellift was gesloten en het was bovendien veel te koud. Jammer want we reden langs Camp Bay, een schitterende boulevard met mooie villa's en een leuk stuk met restaurants en cafeetjes. Ik was hier graag uitgestapt, maar vanwege het weer bleef ik in de bus zitten. Voor vandaag had ik een kaartje voor het Robbeneiland. Maar ondanks dat de zon scheen en het een strak blauwe lucht was besloot ik vanwege een lelijke hoest en verder snipverkouden niet te gaan want het was toch behoorlijk koud. Op het water is het altijd nog kouder en op het eiland zelf is het vrij primitief. Mij was al geadviseerd door de chauffeur van de safari zelf eten en drinken mee te nemen omdat dit op het eiland niet te koop is. Jammer, maar ik heb zoveel gezien de afgelopen maanden dat iets te missen niet echt een ramp is.

Op mijn verjaardag had ik al gezegd dat jullie niet van mij af zijn. Aanstaande zaterdag, 20 juli wil ik graag weer iedereen zien. Graag in verband met de catering een mailtje of je komt en met hoeveel. Ik wil iedereen om vier uur welkom heten.

Hopelijk tot dan!



No comments:

Post a Comment