Saturday, July 13, 2013

Treinreiswinkel.



Voordat aan mijn fantastische reis een einde komt en hoewel ik wel doorga met mijn blog maar met 
andere verhalen wil ik eerst vanuit Kaapstad de treinreiswinkel en dan met name Mark Wichers heel hartelijk bedanken voor de fantastische reis die hij voor mij heeft georganiseerd. Enkele aanwijzingen heb ik hem gegeven. Ik wilde graag naar Turkije, Maleisië en Zuid Afrika. Verder wilde ik in Singapore in het Copthorne at the Waterfront hotel en in Sydney wat langer blijven. Los Angeles hoefde niet langer dan een nacht te duren en voor de rest had hij eigenlijk de vrije hand. Regelmatig werd ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken en kon ik zonodig commentaar leveren. Een paar dagen voor mijn vertrek kwam hij hoogstpersoonlijk naar Overveen om mij mijn reisdocumenten te overhandigen en alles te bespreken. Het zag er zeer goed geordend uit. Alles keurig netjes op volgorde met per hotel extra informatie via plattegronden hoe ik er kon komen. Dat werd bij mij thuis nog eens mondeling toegelicht. Kortom een betere voorbereiding was niet mogelijk. Mijn reis kon beginnen.

Vanuit Amsterdam ging het naar München in een éénpersoons coupé met eigen badkamer. Ik voelde mij daarmee de koning te rijk. Daarna door naar Boedapest en vervolgens naar Sibiu in Roemenië waar ik blij  verrast werd door het Fin de siecle hotel Imparatul dat zelf pochte op de koningen en keizers die er hadden overnacht. En zo zag het er ook uit. Koninklijk. Daarna was Casa Wagner in Brasov teleurstellend, maar ik bleef hier maar één nachtje. Over Boekarest valt niets meer te melden, gauw vergeten. Dit lag uitsluitend aan mij en verder aan niemand anders. Vanaf Istanbul waren de hotels eigenlijk een groot feest. Alleen in Listvyanka vond ik enkele mensen van het personeel bijzonder onaangenaam. Dat zal wel te maken hebben met de oude communistische cultuur waarbij het niets uitmaakte of je hard of traag werkte, aardig of onaardig was. Waar men overal ter wereld letterlijk bedelt om een fooi keken de meisjes mij hier vreemd aan wanneer ik een tip gaf. Het hotel zelf lag op een schitterende plek daar aan het Baikalmeer. Op zich een plaats om lui te genieten. Sindsdien viel ik letterlijk van de ene verbazing in de andere. Als ik dacht dat het niet luxer meer kon dan had ik mij vergist want dan was het volgende nog weer een graadje luxer. In deze hotels was overal over nagedacht. Het begint altijd al met de conciërge die je omtrent alles om raad kunt vragen en die alles voor je regelt. Behoort het niet tot zijn taak zelf een taxi te regelen dan zorgt hij dat de Bell boy dit doet. De organisatie van zo'n hotel is een plezier om over na te denken. Hoewel je in alle hotels je was kunt laten doen staat er op de meeste kamers in de kast een strijkplank met strijkijzer. Kijk, dat is met de gast meedenken. In sommige hotels werd ik verwelkomd met een schaaltje fruit, in andere met fruit en bonbons. Veel badkamers hadden zowel een ligbad als een douche dus kun je kiezen hoe het vuil van je lijf te verwijderen. Er was één hotel dat zelfs condooms verstrekte in de badkamer. Dat zal ongetwijfeld een hotel in Amerika geweest zijn. In dit land begint iedereen een proces tegen iets of iemand om zijn eigen onfortuin goed te maken. Vandaar dat ik denk dat dit een Amerikaans hotel moet zijn geweest. Want heb je per ongeluk tijdens een middagje vreemd gaan in dat hotel je maîtresse bezwangerd dan kun je niet het hotel juridisch vervolgen wanneer het kan aantonen dat condooms tot het standaard pakket behoorden. De service ging echter niet zover dat men er ook een man bij leverde. Kijk dat vond ik dan weer een omissie. Volgende keer even over nadenken Mark!

Och, het was allemaal fantastisch. En het klopte overal. Waar ik door een chauffeur zou worden opgehaald, cq weggebracht stond er altijd iemand klaar of kwam diep in de nacht bij het hotel om mij weer weg te brengen. Het was in één woord ongelooflijk en tegelijkertijd perfect. Ontegenzeggelijk is zo'n reis al van harte aan te bevelen, iets mooiers en fantastischer kun je niet verzinnen, maar als je 
dit wilt laat het dan in ieder geval door Mark Wichers regelen. Beter kun je over de hele wereld niet terecht.

Mark, driewerf bedankt voor deze zeldzaam fantastische droomvakantie!!





No comments:

Post a Comment