Tuesday, July 9, 2013

Now it's time, time to start livin'

Wat te doen wanneer je in NY bent. Zoals gezegd, ik werd zeer zenuwachtig van alle mogelijkheden. Op een vraag van Marianne wat ik deze drie dagen van plan was antwoordde ik dat ik een city pass wilde kopen. Dan kun je naar zes verschillende toeristische attracties gedurende negen dagen. Deze tijd kan ik niet gebruiken dus dan zou ik alles in de twee dagen moeten proppen. Het Met, het Moma, Guggenheim, Empire State, een tocht rond Manhattan en het American Museum of Natural History. Maar al zou ik er maar vier doen het was toch een goede deal. Al was het alleen maar omdat je niet in rij hoeft voor een kaartje. Dit hoeft slechts de eerste keer. 

Zaterdagmorgen eerst naar Starbucks. En dan meteen door naar de ticketshop voor een kaartje voor een musical. Ik wilde naar Motown maar daarvan verkocht men geen tickets. Dan maar naar Pippin. Dit werd als de beste Broadway show aangeboden, maar dat worden ze allemaal. Je hoeft je keus dus niet te laten afhangen van de aanbevelingen. Chicago leek mij ook wel wat en eventueel Annie. Uiteindelijk werd het dus Pippin. Ik bleek een kaartje te hebben op de eerste rij bij het orkest. Ik zat naast de pianist die tevens de dirigent was. Een bijzonder ervaring omdat hij via een camera leiding gaf aan het orkest. Er stond een microfoon naast hem waardoor hij met het orkest en de artiesten communiceerde. Ik kreeg zodoende een kijkje in de moderne musical keuken. 

Het was een fantastische ervaring en schitterende musical. Mocht ome Joop ooit nog eens van plan zijn deze musical in Nederland uit te brengen dan is dit zeker een aanrader. Als men tenminste hetzelfde script aanhoudt als hier op Broadway. Het is een wervelende show met musicalartiesten, acrobaten, messenwerpers, jongleurs, vuurspuwers en koorddansers. Ook van de musicalartiesten wordt acrobatiek verwacht. Een staande ovatie is weggelegd voor Andrea Martin die de grootmoeder van de hoofdrolspeler prins Pippin speelt. Zij is 66 jaar en begonnen als een eerste klas comédienne. In 1993 won zij een Tony award voor de beste musical actrice. Daarna is zij nog vier keer genomineerd. Haar rol omvat het geven van een levensbeschouwing aan haar kleinzoon, die op zoek is naar het ultieme in het leven. Zij zingt hierbij een lied maar doet de helft op z'n kop hangend aan een trapeze samen met een partner. Zij leek een authentieke circusartieste. Het lied dat zij zingt raakt het publiek ook. Het lied inspireert de mensen te denken dat zij een lang en gezond leven kunnen leiden. 

time to start livin'
Time to take a little from this world we're given

Zij geniet van deze rol en wil hiermee laten zien dat zij met 66 jaar zeker niet het gevoel heeft dat haar leven voorbij is. Iedere nieuwe dag zegt zij is het tijd om te beginnen te leven. Er spreekt hieruit veel hoop en optimisme. 

Er zat zoveel humor maar ook veel wijsheid in het script dat de tranen mij beurtelings van het lachen maar ook van de levenslessen over de wangen liepen. Het was een show op z'n Amerikaans. IJzersterk door het wisselen van circusacts en theater. De circusacts leken sterk op die van Cirque du Soleil, waar helaas enige weken geleden tijdens een optreden in Las Vegas een trapezewerkster van 30 meter hoog met dodelijke afloop naar beneden is gevallen. Nu was dit podium niet zo hoog maar ik hield toch af en toe mijn hart vast.










No comments:

Post a Comment