Monday, June 10, 2013

Adelaide

Nou hij heeft zijn geld wel opgebracht. Wie? verklaar je nader. Georg Clooney bedoel ik. Hoezo? Wel, ik liep door een vrij brede winkelstraat toen ik bijna opbotste tegen een rij mensen die tot halverwege de straat voor een winkel stonden te wachten. Als ze alles gratis weggeven dan sluit ik mij aan, was mijn eerste gedachte. Nieuwsgierig keek ik de winkel in en ontwaarde iets van coffee. Goh, dat moet dan nog beter zijn dan Starbucks, want ik zag nergens de naam van dit merk terwijl ze doorgaans toch niet schromen zich met schreeuwende letters kenbaar te maken. Toen zag ik opeens wat hier aan de hand was. Dit was een nespresso winkel. Hier moest je zijn voor nieuwe cupjes voor je nespresso-apparaat en voor dergelijke apparaten zelf. Ik geloof dat deze cupjes 33 cent per stuk kosten en de apparaten waar je ze instopt zijn ook niet  bepaald goedkoop. Dan moet je een halve dag in de rij staan om de cupjes te mogen kopen en moet je maar hopen dat de winkel niet sluit als jij bijna aan de beurt bent. De koffiegekte heeft werkelijk toegeslagen. Maar je kunt ook stellen dat de marketing met ons aller Georg Clooney goed heeft gewerkt. Of is die koffie zo bijzonder?

Tja, Adelaide. Wat valt erover te vertellen. Allereerst dat ik mijn  MongoliĆ« outfit aan had en het nog niet erg warm had. Deze stad is in 1836 gesticht door kolomel Light. Hij plande brede  boulevards op een vierkante mijl, doorsneden door andere boulevards. Hij hield het heel simpel. De noordkant wordt North Tce genoemd, de zuidkant South Tce en je zult het niet geloven maar de west en oost kant worden West Tce respectievelijk East Tce genoemd. Het mooie van dit systeem is dat je niet kunt verdwalen. Het openbaar vervoer binnen het centrum is gratis. Net zoals ik overigens in Melbourne heb meegemaakt en er zullen ongetwijfeld nog wel meer plaatsen zijn waar openbaar vervoer uit de belastingopbrengsten wordt gefinancierd. Om dit oorspronkelijke centrum heen zijn allemaal schitterende parken aangelegd die nu op de erfgoedlijst van de staat Zuid AustraliĆ« staan. Je treft nog veel huizen in Victoriaanse stijl aan. Aan de ene kant van de stad de heuvels en de zee en stranden aan de andere kant, de vriendelijkheid en easy living stijl van de bewoners maken van Adelaide een relaxte stad. 

En Chris P Bacon Pig was er ook bij.



1 comment:

  1. Mooie foto's weer. Prachtige winkelgalerij. Grappig die varkens, maar in mijn ogen ook een verwijzing naar allerlei voorheen schuwe en ver van de mensen af levende dieren die nu de steden in trekken en overal hun kostje bij elkaar scharrelen.

    ReplyDelete