Wednesday, May 1, 2013

Sibiu - Brasov

Vandaag een merkwaardige dag. De treinreis van Sibiu naar Brasov was om het maar neutraal te zeggen een bijzondere ervaring. Het is niet zo'n grote afstand, 141,6 km tussen deze twee plaatsen, maar de trein deed er bijna 4 uur over. Dat kwam enerzijds door de zeer geringe snelheid en anderzijds door de vele stops die hij maakte. Stops meestal in the middle of nowhere.Letterlijk! Er was soms geen huis in de wijde omgeving te bekennen, laat staan iets van een perron. Als je geluk had dan was er een smal tegelpaadje naast de trein en moest je vandaar over de rails naar een karrepad, maar meestal stapte je direct de wei in en moest je nog over rails met dik begroeid onkruid. De langs de rails soms aanwezige bebouwingen waren drie muurtjes met een golfdaken dak, totale oppervlakte 1,5 bij 2 meter, afgebrande huizen, soms huizen die nog niet afgebrand waren maar wel in ruineuse staat. Meestal stond er wel ergens een man met rode pet, blauwe broek en blauw jasje met een pannenkoek in zijn hand. De ene kant groen en de andere kant rood. De grote treinenregelaar vermoed ik. Het door de Deutsche Bahn uitgegeven ticket dat mij een geldige titel voor mijn reis diende te geven werd door de conducteur, eveneens met rode pet, lichtblauw overhemd en donker blauwe broek met de nodige argwaan bekeken. Dat was mij tussen Boedapest en Sibiu ook al overkomen dus ik maakte mij niet erg druk. Uiteindelijk was het 2 dagen geleden ook goed gekomen. Welaan de conducteur kwam een uurtje later terug en vroeg mijn biljet op. Het werd mij even benauwd om het hart omdat ik ermee tot Boekarest moet zien te reizen. Het duurde een tijd voor hij terug kwam en mij het ticket weer overhandigde. Zorgvuldig borg ik het weer op. Een kwartier later kwam de conducteur er weer aan met 2 mannen in zijn kielzog, waarvan een een zeer officiële indruk maakte met onder andere een naambadge op de revers van zijn versleten colbert. Ik begreep dat de conducteur toen hij mij aanwees meende een echte treincrimineel ontmaskerd te hebben die op de pof probeerde te reizen. Badgeman keek mij aan en wat er toen gebeurde weet ik niet, maar hij leek zijn schouders op te halen en maakte weer rechtsomkeert. Iedereen liet mij verder met rust. Ik slaakte een zucht van opluchting want ik was ongetwijfeld aan een fikse gevangenisstraf ontsnapt. Het vereiste nog moeilijke acrobatische toeren om in Brasov uit de trein op het daar wel aanwezige perron te stappen, want de te overbruggen hoogte was bijna net zo groot als ik. En dat met al mijn bepakking, die ik gezien de 80 dagen afwezigheid al tot een minimum heb beperkt. In Sibiu was er tenminste nog een conducteur die mijn koffer aanpakte, maar in Brasov nada.

Vervolgens kwam het regelen van een taxi met een chauffeur die mij niet zou oplichten. De eerste die ik benaderde vroeg 30 Lei hetgeen meer is dan de geadviseerde 5euro. In mijn hotel in Sibiu had men zelfs gesuggereerd dat het 10 Lei zou zijn. Nadat ik de eerste taxichauffeur beleefd had bedankt voor zijn aangeboden diensten, slenterde ik wat rond alvorens het bij een tweede te proberen. Deze vroeg 10 euro maar ik heb helaas geen kleine coupures in euro's meer bij me. Ik bood 20 euro aan en wilde dan 45 lei terug. De chauffeur realiseerde zich dat hij dat geld bij een bank zou moeten inwisselen althans dat was zijn argument toen hij uiteindelijk met 20 lei genoegen nam. In de taxi bood hij aan met mij een rondrit te maken maar ik vertelde hem dat ik daar de tijd niet voor had omdat ik morgen alweer door moet naar Boekarest.
Brasov is net als Sibiu een vriendelijke stad met tal van terrassen. Het was vandaag erg warm maar onder een parasol liet ik mij het bier goed smaken.


No comments:

Post a Comment